Een klacht kan over verschillende dingen gaan:
- misschien omdat het contact met de organisatie of de medewerker slecht loopt
- de manier waarop een medewerker een besluit heeft genomen.
Ben je niet tevreden en wil je een klacht indienen? Dan zijn er de volgende mogelijkheden:
1. Een gesprek met de betrokken medewerker
De ontevredenheid of klacht kan eerst worden besproken met de betrokken medewerker en je kunt proberen samen tot een oplossing te komen.
2. Een oplossingsgericht gesprek met de leidinggevende
Komt het in het gesprek met de betrokken medewerker niet tot een oplossing? Of wil je niet met deze medewerker in gesprek? Dan kan de ontevredenheid of klacht worden gemeld bij de leidinggevende van de medewerker en kun je vragen om een oplossingsgericht gesprek. De leidinggevende probeert dan samen met jou tot een oplossing te komen. Je voert het oplossingsgerichte gesprek – afhankelijk van de inhoud – met de teammanager, gedragswetenschapper of praktijkbegeleider. Vaak is ook de betrokken medewerker bij het gesprek aanwezig.
Gebruik het formulier verzoek oplossingsgericht gesprek voor een verzoek om een oplossingsgericht gesprek met de leidinggevende en de medewerker.
Dit formulier kan je mailen naar: info@veiligthuisgroningen.nl
Als je na het gesprek van mening bent dat het gesprek niet tot een oplossing heeft geleid, dan heb je de mogelijkheid om de klacht in te dienen bij de onafhankelijke klachtencommissie.
3. Een klacht indienen bij de onafhankelijke klachtencommissie
Je kunt ook een klacht indienen bij de klachtencommissie. Deze klachtencommissie is onafhankelijk en deze klacht noemen we daarom een formele klacht. De leden van deze commissie zijn niet in dienst bij Jeugdbescherming Noord & Veilig Thuis Groningen.
De klachtencommissie heeft beperkte bevoegdheden, dat heeft tot gevolg dat niet alle klachten kunnen worden behandeld door de klachtencommissie. Soms is een andere route buiten de klachtencommissie nodig.
Valt de klacht wél binnen de bevoegdheden van de klachtencommissie, dan wordt de klacht behandeld op een hoorzitting.
Voor informatie hierover ‘Een klacht indienen bij de klachtencommissie’.
De klachtencommissie kan je vragen om toch eerst in gesprek te gaan met de leidinggevende (oplossingsgericht gesprek). Mochten er redenen zijn waardoor een oplossingsgericht gesprek niet meer aan de orde is, of als het oplossingsgerichte gesprek niet tot een oplossing heeft geleid, dan beoordeelt de klachtencommissie of de klacht in behandeling wordt genomen.
Gebruik het formulier klacht voor de klachtencommissie om een formele klacht in te dienen bij de klachtencommissie. Dit formulier kan je mailen naar: secretariaat.klachtencommissie@jbnoord.nl of het formulier uitprinten, invullen en opsturen naar:
Klachtencommissie Veilig Thuis Groningen
Postbus 263
9400 AG ASSEN
Onze medewerkers werken volgens een beroepscode. Lees hier meer daarover. Als je wilt weten hoe je jouw dossier kunt opvragen, kijk je hier.