Wat kunt u doen voor het indienen van een klacht?
Als er iets niet goed loopt in de samenwerking of bejegening, dan is het aan te raden dat te bespreken, dus nog voordat het tot een klacht komt.
De suggesties:
- Leg de kritiek zo mogelijk eerst voor aan de medewerker zelf. Kondig liefst van te voren (telefonisch) aan dat u ergens niet tevreden over bent en daarover wilt spreken.
- Mocht u niet tevreden zijn over het contact met de medewerker, zoek dan contact met de leidinggevende van de medewerker.
Officiële klacht indienen
- U kunt een officiële klacht indienen als u door een gedraging van Veilig Thuis Groningen of een medewerker van Veilig Thuis Groningen rechtstreeks en persoonlijk in uw belang bent getroffen. Veilig Thuis Groningen verwijst naar de Klachtenregeling Cliënten JBN & VTG (Klachtenregeling cliënten van JBN VTG).
- Dient u namens een jongere of kind een klacht in, vermeld dan ook de naam en leeftijd van de jongere of kind en uw relatie tot deze jongere of kind.
- Een officiële klacht moet schriftelijk worden ingediend (naam, adres, handtekening) en kunt u richten aan:
Klachtencommissie
Veilig Thuis Groningen
Postbus 263
Postcode: 9400 AG ASSEN
Klachtondersteuning / Vertrouwenspersoon
Er is onafhankelijke ondersteuning beschikbaar voor u: een vertrouwenspersoon bij AKJ. De vertrouwenspersoon biedt gratis informatie, advies en ondersteuning. Alle problemen die u tegenkomt in het contact met Veilig Thuis Groningen en waar u in overleg geen oplossing voor vindt, kunt u bespreken met de vertrouwenspersoon. De vertrouwenspersoon kan u verwijzen naar andere hulp en juridische ondersteuning.
Het eerste contact met een vertrouwenspersoon
U kunt op verschillende manieren contact opnemen met AKJ:
- Bel naar 088 555 1000
- Mail naar info@akj.nl
- Chat met een vertrouwenspersoon via www.akj.nl. De chat is open van maandag t/m donderdag van 16.00-20.00 uur en op vrijdag van 15.00-17.00 uur.
Zie ook: www.akj.nl/veiligthuis.
Bij AKJ krijgt u een eerste telefonische advies. Als u met de medewerker van het AKJ besluit dat er behoefte is aan meer ondersteuning, bijvoorbeeld bij het opstellen van een klachtbrief of bij een hoorzitting, dan brengt het AKJ u in contact met een onafhankelijke vertrouwenspersoon van Zorgbelang Groningen.